وردپرس

مزایا و معایب استفاده از وردپرس


قبل از استفاده از وردپرس برای ساخت وب سایت خود، ابتدا باید مزایا و معایب آن را بدانید. به این ترتیب می توانید تصمیم درستی بگیرید. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب استفاده از وردپرس می پردازیم.

وردپرس چیست؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) نرم‌افزاری است که رابطی را فراهم می‌کند که از طریق آن می‌توانید پست‌ها را در وبلاگ یا وب‌سایت خود منتشر کنید و به طور کلی محتوا را مدیریت کنید، بدون اینکه نگران چارچوب نرم‌افزاری زیربنایی باشید.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای محبوب (CMS) و سازنده وب سایت است که برای راه اندازی وبلاگ ها، فروشگاه های آنلاین و سایر انواع وب سایت ها استفاده می شود. پس از نصب وردپرس، باید وارد پنل مدیریت خود شوید، جایی که صفحات را به سایت خود اضافه می کنید، پست ها را اضافه می کنید، افزونه ها و تم ها را نصب می کنید و غیره.

دو راه برای استفاده از وردپرس عبارتند از wordpress.com (یک پلت فرم انتشار خصوصی) و wordpress.org (برای میزبانی خود وردپرس).

WordPress.com در مقابل WordPress.org

WordPress.com اساساً یک پلتفرم انتشاراتی است که می توانید بدون نیاز به شروع از صفر یا نگرانی در مورد میزبانی یک سایت وردپرس، به راه اندازی سایت وردپرس بروید. این پلتفرم همه چیز مورد نیاز برای راه اندازی سریع سایت وردپرس و قرار دادن آن در اینترنت را در اختیار شما قرار می دهد.

نسخه دوم وردپرس نسخه خود میزبانی است که می توانید آن را در WordPress.org پیدا کنید. در WordPress.org، می توانید نرم افزار رایگان وردپرس را دانلود کرده و آن را به دلخواه تغییر دهید. شما همچنین می توانید آن را در هر ارائه دهنده میزبانی که ترجیح می دهید نصب کنید.

در اصل، تنها تفاوت بین این دو این است که یکی از آنها میزبانی متمرکز وردپرس (wordpress.com) را ارائه می دهد در حالی که دیگری یک کد رایگان و قابل تغییر به شما می دهد که می توانید هر جایی که می خواهید میزبانی کنید (WordPress.org).

قبل از استفاده از وردپرس برای ساخت وب سایت خود، ممکن است ابتدا بخواهید مزایا و معایب آن را بدانید، به خصوص با توجه به اینکه قصد دارید از آن برای چه چیزی استفاده کنید (وبلاگ، فروشگاه آنلاین و غیره). به این ترتیب، در نهایت برای تصمیم گیری صحیح مجهزتر هستید.

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب استفاده از وردپرس می پردازیم.

مزایای استفاده از وردپرس

Pro 1: استفاده از وردپرس آسان است

استفاده از وردپرس بسیار آسان است، صرف نظر از اینکه شما یک استاد برنامه نویسی هستید یا یک بزرگ که دانش فنی ندارید. این با یک رابط کاربری ساده (معروف به “پنل مدیریت”) ارائه می شود که در آن کاربران می توانند صفحات ایجاد کنند، پست های جدید اضافه کنند، پست های موجود را ویرایش کنند، افزونه ها و تم ها اضافه کنند و کارهای دیگر انجام دهند.

در بستر WordPress.com، هزاران قالب با کیفیت بالا و از قبل ساخته شده برای انواع مختلف سایت ها وجود دارد. می توانید یکی از آنها را سفارشی کنید و بدون نیاز به نوشتن یک خط کد از آن برای وب سایت خود استفاده کنید.

اگر تصمیم دارید از وردپرس خود میزبان استفاده کنید، برای میزبانی آن با مشکلی روبرو نخواهید شد زیرا اکثر شرکت های میزبانی امکان نصب با یک کلیک را برای وردپرس فراهم می کنند. بسیاری از آنها بسته به طرحی که انتخاب می‌کنید، پشتیبان‌گیری منظم نیز ارائه می‌کنند.

طرفدار 2: سایت های وردپرس مقرون به صرفه هستند

ساخت یک وب سایت در وردپرس نسبت به ساخت یک وب سایت از ابتدا ارزان تر است. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک سایت وردپرس راه اندازی کنید، می توانید یکی از موارد زیر را انجام دهید:

  1. نرم افزار رایگان را از Wordpress.org نصب کنید، کد را به سلیقه خود تغییر دهید و هزینه کمی را به سایتی مانند هاستینگر بپردازید تا آن را برای شما میزبانی کند.

  2. در Wordpress.com ثبت نام کنید، هزینه ای بپردازید و از ابزارها و قالب های از پیش ساخته شده آن ها برای ایجاد سایت وردپرس خود استفاده کنید، که آن ها میزبان و برای شما مدیریت می کنند.

هر دوی این گزینه ها ارزان تر از ساختن وب سایت از ابتدا با استفاده از HTML، CSS و جاوا اسکریپت یا برخی چارچوب های وب دیگر هستند.

طرفدار 3: وردپرس دارای اکوسیستم قوی است

وردپرس یکی از پرکاربردترین سازندگان وب سایت در اینترنت است. در واقع، به گفته Kinsta، در مورد 43 درصد از وب سایت ها در اینترنت بر روی وردپرس ساخته شده اند. این تقریباً نیمی از تمام وب سایت ها است!

با توجه به این استفاده گسترده، وردپرس دارای یک جامعه بسیار فعال از کاربران و همچنین اکوسیستم عظیمی از تم ها، افزونه ها و ابزارهای شخص ثالث است. همچنین هیچ کمبودی برای توسعه دهندگان وردپرس وجود ندارد.

اگر در حال یادگیری در مورد وردپرس هستید، این نیز یک خبر عالی است. تعداد بی پایانی از آموزش ها و راهنماها را در گوگل و یوتیوب خواهید دید که مراحل گام به گام انجام کارهای مختلف در وردپرس را نشان می دهد.

نرم افزار 4: وردپرس انعطاف پذیر است

وردپرس بسیار قوی و انعطاف پذیر است. می توانید از آن برای هر چیزی از سایت های بروشور ساده، وبلاگ ها و صفحات فرود گرفته تا سایت های پیچیده تجارت الکترونیک و فروشگاه های آنلاین استفاده کنید.

می توانید با چند صفحه شروع کنید و با ادامه رشد وب سایت خود، صفحات بیشتری را اضافه کنید. محدودیتی برای میزان محتوایی که در سایت وردپرس خود منتشر می کنید وجود ندارد، به شرطی که میزبان اصلی قادر به مدیریت آن باشد و سایت خود را به طور منظم حفظ کنید.

معایب وردپرس

مشکل 1: وردپرس مستعد هک است

در “وردپرس دارای یک اکوسیستم قوی است” بخش زیر مزایای، من اشاره کردم که چگونه محبوبیت وردپرس منجر به داشتن یک اکوسیستم پر جنب و جوش از ابزارها، پلاگین ها و تم ها می شود که مزیت بزرگ استفاده از آن است.

با این حال، این استفاده گسترده همچنین وردپرس را به یک میدان بازی بزرگ برای هکرها تبدیل می کند. در حقیقت، 83 درصد از تمام وب سایت های مبتنی بر CMS هک شده اند بر روی وردپرس ساخته شده اند.

هکرها فقط عاشق سوء استفاده از آسیب پذیری ها در وردپرس هستند. آن‌ها به دنبال مضامین یا افزونه‌هایی می‌گردند که قبلاً هک شده‌اند و وب‌سایت‌هایی را پیدا می‌کنند که هنوز از آنها استفاده می‌کنند. سپس آنها این وب سایت ها را با استفاده از تکنیک های هک مشابه موارد قبلی هدف قرار می دهند.

هنگامی که آنها آسیب پذیری را در هر یک از وب سایت ها پیدا کردند، سپس می توانند داده ها را جستجو کنند یا حتی محتوای مخرب را به سایت اضافه کنند که منجر به عواقب فاجعه باری برای شما می شود.

شما می توانید اطلاعات زیادی در مورد ایمن سازی سایت وردپرس خود در اینجا در Envato Tuts+ پیدا کنید.

اشکال 2: نگهداری وردپرس دشوار است

وردپرس به دلیل مشکلات ناسازگاری و خطاهای بحرانی معروف است. فقط یک پلاگین یا تم خراب می تواند کل وب سایت شما را خراب کند.

حتی بدتر از آن، هکرها می توانند از حفره های موجود در وب سایت شما سوء استفاده کنند که منجر به سرقت اطلاعات حساس یا اضافه کردن محتوای مخرب به آن شود.

برای اطمینان از اینکه وب سایت شما فعال، پاسخگو و ایمن باقی می ماند، باید پلاگین ها، تم ها و حتی PHP وردپرس خود را مرتباً ارتقا دهید.

شما باید به طور منظم پشتیبان گیری انجام دهید و موارد دیگر را انجام دهید وظایف تعمیر و نگهداری ضروری تا سایت امن و کار کند.

با این حال، همه اینها در واقع می تواند زمان شما را برای تولید محتوا کاهش دهد. بنابراین، اگر زمان لازم برای پیگیری روال های تعمیر و نگهداری را ندارید، ممکن است وردپرس بهترین گزینه برای شما نباشد.

مشکل 3: وردپرس خوب عمل نمی کند

وردپرس یک نرم افزار 19 ساله است و اجازه دهید با آن روبرو شویم، در 19 سال گذشته چیزهای زیادی تغییر کرده است.

از زمان ظهور وردپرس، ما شاهد آمدن فناوری‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر و پشته‌های فناوری بوده‌ایم و همچنان شاهد هستیم که امکان ایجاد وب‌سایت‌های سریع‌تر و با عملکرد بهتر را فراهم می‌کند.

بر کسی پوشیده نیست که وب سایت های سریعتر عملکرد بهتری نسبت به همتایان کندتر خود دارند. گوگل حتی دارد روشن کرد که آنها سرعت بارگذاری را به عنوان یک معیار مهم برای رتبه بندی یک سایت در نظر می گیرند.

به طور متوسط، اکثر وب سایت های وردپرس امروزی کندتر از وب سایت هایی هستند که با پشته ها و چارچوب های فناوری مدرن ساخته شده اند. به عنوان مثال، وب سایتی که با استفاده از یک ابزار CMS مدرن مانند Squarespace ایجاد شده است، احتمالاً از میانگین سایت وردپرس بهتر است.

با این حال، این بدان معنا نیست که همه سایت های وردپرس کند هستند. از این گذشته، افزونه های زیادی وجود دارد که می توانید برای بهینه سازی سرعت و عملکرد سایت خود نصب کنید. اما نکته اینجاست: شما باید افزونه های اضافی را نصب کنید. این در نهایت منجر به مشکل قابلیت نگهداری خواهد شد که در بخش آخر توضیح دادم.

بنابراین، اگر کسب و کار شما بسیار به سرعت و عملکرد وب سایت بستگی دارد، ممکن است بخواهید پشته های فناوری جدیدتری را در نظر بگیرید که برای عملکرد بهتر بهینه شده اند.

Con 4: نوآوری کمی در وردپرس وجود دارد

وردپرس نه تنها از نظر سرعت و عملکرد عقب است، بلکه از نظر نوآوری نیز عقب است. در مقایسه با دیگر پلتفرم‌های CMS، وردپرس در پنج تا هشت سال گذشته تغییر چندانی نکرده است.

رابط کاربری وردپرس کم و بیش یکسان است. روند کار همچنان به همان شکل است. طراحی محصول بد زیادی وجود دارد و آموزش های بسیار زیادی وجود دارد. علاوه بر این، وردپرس همچنان از مشکلات سازگاری و امنیت رنج می برد. بسیاری از مشاغل بزرگ در سال 2022 در مورد استفاده از وردپرس برای سایت خود دو بار فکر می کنند.

مشکل دیگر وردپرس این است که بیش از حد همه منظوره است. فاقد مورد استفاده خاص است. در حالی که اکثر رقبای آن برای استفاده های خاص طراحی شده اند. به عنوان مثال، Shopify برای ساخت سایت های تجارت الکترونیکی طراحی شده است.

نتیجه

وردپرس علیرغم نقص‌هایش، امروزه محبوب‌ترین و پرکاربردترین CMS است و سهمی از بازار را در اختیار دارد بیش از 60٪ در صنعت CMS.

در دو سال گذشته، شاهد بودیم که سایر ابزارهای CMS جذابیت بیشتری پیدا کرده اند. از جمله آنها Shopify، Wix و Squarespace هستند. برخلاف وردپرس، بیشتر این پلتفرم‌ها برای یک مورد خاص طراحی شده‌اند (به عنوان مثال Spotify برای سایت‌های تجارت الکترونیک استفاده می‌شود).

سایر پلتفرم های وبلاگ نویسی مانند Ghost و Medium نیز در حال افزایش محبوبیت هستند. بدون در نظر گرفتن این موضوع، شکی وجود ندارد که وردپرس در آینده قابل پیش‌بینی به سلطنت خود ادامه خواهد داد.



منبع

لطفا به این محتوا امتیاز دهید

 
 

 

 

0 / 5

رتبه صفحه شما:

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Translate »