5 روش ساده برای نظارت بر رتبه ارگانیک در موتورهای جستجو
فهرست مطالب
چرا نظارت بر رتبه بندی ارگانیک مهم است؟
بازخوردی در مورد اثربخشی تلاش های سئو ارائه می دهد
5 روش برای نظارت بر رتبه بندی ارگانیک
از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید
Google برای کسب و کار من (برای مشاغل محلی)
از ابزار مخزن کلمات کلیدی SEOptimer استفاده کنید
یک ابزار تجزیه و تحلیل شخص ثالث را به Google Analytics متصل کنید
از ابزار ردیابی کلمات کلیدی رایگان استفاده کنید
نظارت بر رتبه ارگانیک وب سایت شما برای اندازه گیری عملکرد کمپین SEO شما بسیار مهم است.
در این آموزش قصد دارم اهمیت نظارت بر رتبه ارگانیک و بهترین روش ها را توضیح دهم ردیابی موقعیت کلمات کلیدی ارگانیک در موتورهای جستجوی مختلف
شروع کنیم!
چرا نظارت بر رتبه بندی ارگانیک مهم است؟
جستجوی ارگانیک به نتایج موتورهای جستجو اشاره دارد که تحت تأثیر تبلیغات حمایت شده قرار نمی گیرند.
آنها از انواع دیگر نتایج حمایت شده متمایز می شوند، مانند هزینه به ازای هر کلیک تبلیغات، یا نتایج خریدی که در آن موتور جستجو برای نمایش آگهی یا زمانی که شخصی روی نتیجه کلیک میکند، جبران میشود.
نظارت بر رتبه بندی ارگانیک وب سایت شما به شما کمک می کند تا متوجه شوید که سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک یا بدون پرداخت پول چگونه عمل می کند.
ترافیک ارگانیک زمانی در داشبورد گوگل آنالیتیکس شما ظاهر می شود که افراد کلمات کلیدی خاص مرتبط با کسب و کار شما را جستجو می کنند و به وب سایت شما مراجعه می کنند.
بنابراین، بهینه سازی سئوی سایت و اطمینان از رتبه بندی آن در بالای صفحات نتایج جستجو برای ادامه یافتن بازدیدکنندگان بیشتر به صورت روزانه حیاتی است.
در اینجا چند مزیت نظارت بر رتبه بندی ارگانیک آورده شده است:
به شناسایی گرایش ها کمک می کند
الگوریتم های موتورهای جستجو هستند به صورت روزانه به روز می شود. اگر روندهای فعلی الگوریتم موتورهای جستجو را دنبال نکنید و فعالیت های سئوی رقبای خود را زیر نظر نگیرید، ممکن است آنها رتبه بندی ارگانیک شما را تصاحب کنند.
توجه به رتبه ارگانیک کلمات کلیدی وب سایت خود همچنین به شما بینشی از استراتژی هایی را که رقبای شما برای ایجاد رتبه های ارگانیک بالاتر استفاده می کنند، ارائه می دهد.
شما می توانید تغییراتی که آنها در وب سایت خود ایجاد می کنند و نوع محتوایی که می نویسند را تجزیه و تحلیل کنید تا در نتایج جستجو شکست بخورید.
علاوه بر این، گوگل چندین بار در روز الگوریتم جستجوی خود را به روز می کند. بنابراین وقتی موقعیتیابی کلمات کلیدی خود را دنبال میکنید، میتوانید نوسانات رتبهبندی را زیر نظر داشته باشید.
هر گونه نوسانات قابل توجهی نیاز به تحقیقات بیشتر دارد، که به شما کمک می کند تا از روندهای الگوریتم جستجوی ارگانیک فعلی مطلع باشید.
بازخوردی در مورد اثربخشی تلاش های سئو ارائه می دهد
اندازه گیری تاثیر کار شما و اصلاح آن به صورت مداوم برای موفقیت سئو، حفظ مشتری و ارزش درک شده شما بسیار مهم است.
هنگامی که رتبه ارگانیک را در موتورهای جستجو کنترل می کنید، تصویر واضحی از عملکرد وب سایت خود در نتایج جستجو و اثربخشی تلاش های سئوی خود دریافت می کنید.
از آنجایی که الگوریتم های موتورهای جستجو همیشه در حال تغییر هستند و سایر رقبا نیز سخت تلاش می کنند تا سئوی خود را بهبود بخشند، نظارت بر رتبه شما شما را فعال نگه می دارد و به شما امکان می دهد در صورت وجود نوسانات رتبه بندی، تلاش های سئو خود را اصلاح کنید.
5 راه برای نظارت بر رتبه بندی ارگانیک
اکنون اجازه دهید چند روش هوشمند ردیابی رتبه را که برای استفاده آسان هستند و نتایج دقیقی ارائه می دهند، مورد بحث قرار دهیم.
در اینجا 5 روش برتر برای نظارت بر رتبه بندی ارگانیک آورده شده است:
از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید
می توانید استفاده کنید کنسول جستجوی گوگل برای شناسایی صفحاتی که بیشترین بازدید و کلیک را دریافت میکنند و کدام جستجو باعث هدایت آنها میشود.
این به شما امکان می دهد وب سایت خود را به طور هوشمند برای جستجوی ارگانیک بهینه کنید. در اینجا مراحل استفاده از کنسول جستجوی گوگل برای ردیابی رتبه بندی ارگانیک شما آمده است:
ابتدا به کنسول جستجو بروید و ملکی را که میخواهید رتبهبندی آن را پیگیری کنید، انتخاب کنید.
حالا، به نتایج جستجو زیر کارایی همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است.
در اینجا تعداد کل کلیک ها را خواهید دید، برداشت ها، میانگین CTR و میانگین موقعیت ارگانیک وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل.
به طور پیش فرض، فقط کلیک ها و نمایش ها نشان داده می شوند. برای مشاهده رتبه بندی بر روی آن کلیک کنید موقعیت متوسط، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است.
همچنین می توانید تاریخ را تغییر دهید و نتایج را با محدوده های مختلف تاریخ مقایسه کنید.
هنگامی که تاریخ را انتخاب کردید، روی اعمال کلیک کنید و پرس و جوهای برتر را که باعث کلیک ها و بازدیدها به سایت شما می شوند همراه با میانگین موقعیت را مشاهده خواهید کرد.
همچنین می توانید با کلیک بر روی آن بررسی کنید که کدام صفحه دارای بالاترین رتبه ارگانیک در نتایج جستجو است صفحات همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است.
به طور مشابه، شما همچنین می توانید موقعیت های ارگانیک وب سایت خود را بر اساس کشور یا دستگاه های مورد نظر خود بررسی کنید.
اگر به دنبال راهی دقیق و آسان برای نظارت بر رتبه ارگانیک خود هستید، کنسول جستجوی گوگل بهترین ابزار رایگان برای استفاده است.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که وب سایت خود را به عنوان یک دارایی در کنسول جستجو تأیید کنید و Google داده های ردیابی وب سایت را با شما به اشتراک می گذارد.
Google برای کسب و کار من (برای مشاغل محلی)
Google برای کسب و کار من (GMB) یک سرویس رایگان فهرست کسب و کار است که به صاحبان مشاغل اجازه می دهد تا فهرستی را همراه با جزئیاتی مانند نام کسب و کار، آدرس، شماره تلفن و وب سایت ایجاد کنند.
اگر نمایه کسبوکار من در Google دارید، میتوانید رتبهبندی کلمات کلیدی محلی کسب و کار خود را کنترل کنید.
اگر هنوز فهرست کسبوکار Google خود را ایجاد و تأیید نکردهاید، میتوانید با مراجعه به آن این کار را انجام دهید business.google.com.
هنگامی که فهرست کسب و کار شما ایجاد شد، می توانید رتبه بندی کسب و کار خود را در نتایج جستجوی محلی Google بررسی کنید.
به داشبورد «Google برای کسبوکار من» بروید و نمایه کسبوکارتان را باز کنید.
هنگامی که نمایه خود را باز کردید، به “Insights” بروید و بخش عملکردی را مشاهده خواهید کرد که در آن می توانید عملکرد کلی فهرست کسب و کار خود را از طریق جستجوی محلی Google بررسی کنید.
در اینجا باید روی آن کلیک کنید نمای کلی > تفکیک جستجوها.
همچنین می توانید محدوده تاریخ را بر اساس نیاز خود تغییر دهید.
پس از کلیک بر روی قسمت تفکیک جستجو، پنجره ای باز می شود که حاوی تمام کلمات کلیدی است.
استفاده از «Google برای کسبوکار من» برای ردیابی رتبهبندی کسبوکارتان در نتایج جستجو برای صاحبان مشاغل محلی که بهطور فعال نمایه «Google برای کسبوکار من» خود را مدیریت میکنند و آن را برای رتبهبندی بالاتر بهینه میکنند، مفید است.
از ابزار رتبه بندی کلمات کلیدی SEOptimer استفاده کنید
SEOptimer یک ممیزی وب سایت و ابزار گزارش سئو صدها برند بزرگ از جمله Ogilvy، Deloitte، Shopify و Deloitte به آن اعتماد دارند.
ابزار رتبه بندی کلمات کلیدی SEOptimer به شما کمک می کند رتبه بندی کلمات کلیدی خود را در موتورهای جستجو ردیابی و نظارت کنید.
در اینجا برخی از ویژگی های برتر ابزار رتبه بندی کلمات کلیدی SEOptimer آورده شده است:
- این نرم افزار رتبه بندی ارگانیک کلمات کلیدی شما را در موتورهای جستجوی مختلف نمایش می دهد.
- SEOptimer همراه با رتبه بندی، حجم جستجوی کلمه کلیدی، ترافیک تخمینی و رقابت یا دشواری را نیز نشان می دهد.
- همچنین می توانید رتبه بندی کلمات کلیدی خود را به یک فایل اکسل، CSV و PDF که می توانید با مشتریان خود به اشتراک بگذارید، صادر کنید.
در اینجا نحوه SEOptimer برای نظارت بر رتبه ارگانیک در موتورهای جستجو آمده است:
یک حساب کاربری SEOptimer جدید ایجاد کنید.
آدرس وب سایت خود را در قسمت وارد کنید ردیابی کلمات کلیدی را وارد کرده و بر روی آن کلیک کنید ردیابی کلمات کلیدی برای وب سایت همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است.
SEOptimer تمام کلمات کلیدی را که وب سایت در آنها به صورت ارگانیک رتبه بندی می کند همراه با سایر معیارهای کلیدی مانند رتبه بندی، ترافیک تخمینی، کل جستجوهای آن کلمه کلیدی و رقابت کلی را نمایش می دهد.
همچنین می توانید کلمات کلیدی خود را به صورت دستی به Keyword Tracker اضافه کنید و این ابزار موقعیت های رتبه بندی را همراه با URL رتبه بندی به شما نشان می دهد.
از آنجایی که رتبهبندی کلمات کلیدی ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد، ابزار SEOptimer Keyword Tool به شما امکان میدهد مکانهایی را از بیش از ۷۰ کشور انتخاب کنید.
می توانید از SEOptimer برای نظارت بر موقعیت های رتبه بندی ارگانیک وب سایت خود برای همه مکان های هدف خود استفاده کنید.
ابزار تجزیه و تحلیل شخص ثالث را به Google Analytics متصل کنید
شما همچنین می توانید از ابزار ردیابی کلمه کلیدی شخص ثالث مانند استفاده کنید کلمه کلیدی قهرمان برای نظارت بر رتبه ارگانیک در موتورهای جستجو
کلید واژه Hero بیش از 40 هزار کاربر خوشحال دارد. به شما این امکان را می دهد که کلمات کلیدی را ببینید که ترافیک را به وب سایت شما می آورند.
این نرم افزار نه تنها کلمات کلیدی و موقعیت های رتبه بندی را نشان می دهد، بلکه معیارهای مفید دیگری مانند جلسات، نرخ پرش، میانگین مدت جلسه و همچنین نرخ تبدیل هدف را نیز نمایش می دهد.
همچنین می توانید بین ترافیک جستجوی مارک دار و بدون مارک تمایز قائل شوید.
در اینجا نحوه بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی با استفاده از آن آورده شده است کلمه کلیدی قهرمان:
ابتدا یک حساب Keyword Hero ایجاد کنید.
اکنون، ویژگی GA را انتخاب کنید که میخواهید رتبهبندی آن را پیگیری کنید.
پس از تکمیل فرآیند فوق، ابزار 2 دقیقه طول می کشد و تمام کلمات کلیدی را به همراه رتبه بندی ارگانیک آنها به Google Analytics اضافه می کند.
برای نظارت بر رتبه بندی ارگانیک کلمه کلیدی خود، به Acquisition > Search Console > Queries. در اینجا می توانید تمام کلمات کلیدی را مشاهده کنید.
برای به دست آوردن موقعیت های فعلی این کلمات کلیدی، باید موقعیت ها را به عنوان یک بعد ثانویه در Google Analytics تنظیم کنید، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است.
اکنون، می توانید موقعیت های رتبه بندی ارگانیک فعلی کلمات کلیدی خود را مشاهده کنید:
کلید واژه Hero برای سایت هایی که حداکثر 2000 جلسه ماهانه (ترافیک) دارند، رایگان است. با این حال، اگر سایت شما بیش از 2000 جلسه در ماه دریافت می کند، باید در یک طرح پولی مشترک شوید.
از یک ابزار رایگان ردیابی کلمات کلیدی استفاده کنید
همچنین میتوانید از ابزارهای رایگان ردیابی کلمات کلیدی مانند Serprobot استفاده کنید که میتواند به شما کمک کند تا رتبهبندی کلمات کلیدی موتور جستجو را با دقت و سرعت ردیابی و نظارت کنید.
با کمک جستجوگر SERP رایگان Serprobot، می توانید به طور خودکار کلمات کلیدی را بررسی کنید و گزارش ها را دانلود کنید.
در اینجا برخی از بهترین ویژگی های Serprobot آورده شده است:
- این ابزار به شما کمک می کند رتبه بندی را در گوگل، بینگ، یوتیوب، یاهو و کسب و کار من گوگل ردیابی کنید.
- می توانید موقعیت های رتبه بندی کلمات کلیدی را در موبایل، تبلت و دسکتاپ دنبال کنید.
- SERPBOT همچنین موقعیت های رتبه بندی تاریخی وب سایت شما را در قالب های نمودار و نمودار نمایش می دهد.
- همچنین می توانید دامنه رقیب خود را اضافه کنید تا رتبه آنها را با وب سایت خود مقایسه کنید.
- همه نتایج ارائه شده تازه و بر اساس نتایج بلادرنگ هستند.
- Serprobot دسترسی API را برای شما فراهم می کند تا کلمات کلیدی را در Excel و Google Sheets ردیابی کنید.
در اینجا چگونه می توانید رتبه بندی کلمات کلیدی را با استفاده از Serprobot بررسی کنید:
ابتدا به جستجوگر SERP و مکانی را انتخاب کنید که می خواهید رتبه بندی کلمات کلیدی خود را در آن ردیابی کنید.
حال نوع دستگاه خود (دسکتاپ، موبایل و تبلت) را انتخاب کنید و مانند تصویر زیر دامنه خود را در کادر مشخص شده وارد کنید.
اگر می خواهید رتبه بندی URL های رقیب خود را بررسی کنید، می توانید حداکثر تا 3 سایت رقیب را نیز وارد کنید.
اکنون کلمات کلیدی خود را در فیلدهای داده شده وارد کنید، کپچا را پر کنید و بر روی دکمه “Check SERP Now” کلیک کنید. می توانید حداکثر 10 کلمه کلیدی را وارد کنید.
پس از چند ثانیه نتایج را در همان صفحه در سمت راست مانند تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.
نتایج، کلمات کلیدی، موقعیت های رتبه بندی و URL های رتبه بندی را نشان می دهد.
استفاده از SERPBOT برای 10 کلمه کلیدی رایگان است، اما اگر می خواهید بیش از 10 کلمه کلیدی را نظارت کنید.
نتیجه
نظارت بر رتبه بندی کلمات کلیدی ارگانیک در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ برای اندازه گیری و اصلاح استراتژی سئوی شما حیاتی است.
در این مقاله، من ساده ترین راه های نظارت بر رتبه ارگانیک در موتورهای جستجو را مورد بحث قرار داده ام. اگر به دنبال ردیابی رتبه بندی کلمات کلیدی محلی هستید، Google My Business بهترین ابزار است. با این حال، اگر می خواهید رتبه بندی کلمات کلیدی متعدد را در مکان های مختلف نظارت کنید، باید به SEOptimer بروید.